بررسی مهم ترین نکات تشریفات عروسی

برای برگزاری یک مراسم عروسی باشکوه و بیاد ماندنی نیاز است که از اصول و تشریفات مراسم اطلاع درستی داشته باشیم. اما همۀ افراد نمیتوانند از همۀ زمینه ها مطلع باشند. گاهی نیاز است که برای برگزاری مجالس عروسی از کمک افراد ماهر و خبره بهره ببریم. تشریفات عروسی در حقیقت بخش مهمی از مراسم عروسی را تشکیل میدهد. تشریفات عروسی درست و ماهرانه میتواند مراسم عروسی را با شکوه تر و زیباتر نماید.
تشریفات عروسی چیست؟ 
بسیاری از افراد به دنبال یک مراسم عروسی زیبا و باشکوه هستند اما اطلاعات کافی درباره تشریفات عروسی و راه و رسوم مختلف این مراسم ندارند. مسائلی مانند اجاره باغ عروسی، تهیه لباس عروس یا ماشین عروس اصول اولیه مراسم عروسی هستند اما این مسائل تنها بخش کوچکی از تشریفات مجالس عروسی را تشکیل میدهند. امروزه برای ساده تر کردن برگزاری مراسم عروسی از شرکتهای خدمات مجالس استفاده میشود، افراد متخصص و حرفه ای که در زمینه برگزاری مجالس عروسی از مهارت کافی برخوردارند و از ارکان لازم برای تشریفات عروسی به خوبی اطلاع دارند. بدون شک سپردن کار به دست افراد کاردان میتواند هم مجلس عروسی را با شکوه تر کند و هم از نگرانی و استرس خانواده عروس و داماد بکاهد و در نهایت موجب شود تا شبی بیاد ماندنی برای آنها رقم بخورد. لازم است بدانید که تشریفات عروسی نیاز به برنامه ریزی دقیق و اطلاعات کامل دارد.

در این مقاله میخواهیم به موارد لازم برای تشریفات عروسی و اصول مرتبط با آن بپردازیم. 
تشریفات عروسی شامل چه موادی میشود؟

چند مورد از مهمترین این تشریفات را معرفی خواهیم کرد:

_ انتخاب درست مکان برگزاری مراسم (تالار عروسی، سالن یا باغ)تزئین و آراستگی محل برگزاری مراسمانتخاب درست نور پردازی سالن  عروسی

_ اتوموبیل حامل عروس و داماد

_ عکاس و فیلم بردار حرفه ای و متخصص

_ گل آرایی و شمع آرایی در سالن

_ موسیقی مراسم_ آرایشگاه عروس و داماد

_ پذیرایی از میهمانان

_ کیک عروسی، دسته گل عروس

_ انتخاب و چیدمان سفره عقد

_ کارت دعوت به مراسم

در ادامه دربارۀ چند مورد مهم از موارد لازم برای تشریفات عروسی صحبت خواهیم کرد.
1-انتخاب کارت عروسی
مراسم عروسی مهمترین مراسم زندگی افراد است. برنامه ریزی برای این مراسم و تشریفات عروسی معمولا هفته ها زمان میبرد. کارت عروسی به عنوان نماد دعوت به این مراسم نمادی از سلیقۀ زوج جوان نیز محسوب میشود. انتخاب کارتی زیبا و به روز که هزینۀ مناسبی نیز برای زوج جوان داشته باشد اولین قدم برگزاری مراسم ازدواج است.
2- ماشین عروس
ماشین عروس اتومبیلی است که عروس و داماد را حمل میکند. اتومبیل عروسی بخشی از تشریفات عروسی قدیمی ایرانیان است. هنوز هم میتوانید در میان روستاها، مراسمی را ببینید که در آنها داماد با اسب به دنبال عروس می آید. امروزه تزئین و آراستگی اتومبیل عروس و داماد نیز به بخشی از تشریفات عروسی تبدیل شده است. عروس و داماد با اتومبیل به خانۀ خود میروند و اقوام و دوستان با زدن بوق و موسیقی آنها را همراهی میکنند. بسیاری از زوج های جوان علاقه مندند تا در مراسم عروسی خود از یک اتومبیل مدل بالا استفاده کنند. همین مسئله ماشین عروس را جزو تشریفات مهم عروسی قرار داده است.

3-رزرو کردن تالار عروسی
یکی از اصول تشریفات عروسی سالن یا باغ محل برگزاری مراسم است. زیبایی محل برگزاری مراسم به این معنی نیست که شما باید دنبال مکانی گرانقیمت بگردید. میتوان با یک هزینۀ مناسب و در نظر گرفتن تعداد مهمانان مراسم، محل خوبی را برای مراسم انتخاب کرد. این مکان بهتر است متناسب با فصل (سالن یا باغ) انتخاب شود. دقت کنید که سالنی که برای مراسم انتخاب میشود نباید خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشید چرا که یک محیط کوچک برای میهمانان آزاردهنده خواهد بود و محیط بسیار بزرگ هم از شور و گرمی مراسم خواهد میکاهد.
4-انتخاب سفره عقد
سفره عقد از اجزای ثابت یک ازدواج سنتی ایرانی است که هر بخش آن معنای به خصوصی در خود دارد. قرآن به نشانۀ حضور خدا در این پیمان و درخواست برکت الهی، آینه نماد دلهای زلال و صاف، شمعدان نشانۀ روشنی و گرمی، جانماز برای پایبندی به اصول ، نبات، سکه، نان و پنیر و گل سرخ و شیرینی. عروس و داماد در کنار این نمادهای برکت، پیمان ازدواج میبندند و راه زندگی خود را آغاز میکنند. امروزه چیدن سفرۀ عقد زیبا یکی از تشریفات مهم عروسی محسوب میشود. سفره عقد زیبا امروزه توسط افراد هنرمند و ماهری که برای اینکار آموزش دیده اند چیده میشود.
5- زمان برگزاری مراسم
یکی از مسائل مهمی که باید در مورد مراسم عروسی بیاد داشته باشید این است که زمان مناسب را برای مراسم خود انتخاب کنید. بهترین زمان برای مراسم، عصر یک روز تعطیل است. به این ترتیب دعوت شدگان زمان کافی برای آماده شدن جهت شرکت در مراسم را خواهند داشت. همچنین زمان مراسم نیز میتواند از شش یا هفت بعد از ظهر تا آخر شب باشد. برای همین بهتر است که مراسم را در پنجشنبه برگزار کنید تا مهمانان فرصت استراحت کافی داشته باشند یا اینکه اگر روز پس از مراسم، یک روز تعطیل نیست، بهتر است که مراسم بیش از حد طولانی نشود تا میهمانان خسته نشوند.
6- شام عروسی
یکی از مسائل مهم در تشریفات عروسی، شام این مراسم است. انتخاب درست غذا و نوشیدنی برای مراسم جشن نشان دهنده سلیقۀ شماست. دقت کنید که چه نوع دسری را انتخاب میکنید. یکی از مسائل مهم در زمینه شام این است که منوی انتخابی شما باید موجب رضایت میهمانانتان نیز باشد پس بهتر است دو یا سه نوع غذا سفارش دهید تا رضایت میهمانان نیز تامین شود. در میزهای سلف سرویس برای هر 50 نفر یک میز شام باید چیده شود و بهتر است که میز دسر جداگانه ارائه شود.
7- لباس عروس
از دیگر موارد مهم در تشریفات عروسی که به شدت اهمیت دارد انتخاب لباس عروس است. به طور کلی در مراسم عروسی این عروس خانم است که همواره در میان مراسم قرار دارد. پس انتخاب لباس عروس اهمیت بیشتری پیدا میکند. لباس عروس باید متناسب باشد. این مسئله به این معنی است که علاوه بر اینکه لباس عروس باید متناسب با ظاهر و اندام عروس باشد، بهتر است که از میان لباسهای متناسب روز به طوری انتخاب شود که شأن خانواده عروس و داماد را حفظ کند. بهتر است در کنار لباس از شنل استفاده شود و متناسب ترین دسته گل برای عروس، دسته ای از گلهای سرخ رنگ است که در برابر لباس سفید عروس جلوه گری کند.
8-دسته گل عروس
دسته گل عروس جزء ثابتی از تشریفات عروسی است. به عنوان نمادی از عشق و زیبایی دسته ای از گل را با عروس همراه میکنند. این گلها میتوانند سرخ یا سفید یا صورتی باشند. بهتر است دسته گل با گلی که روی کت داماد است ست باشد. ساقه های گلها یک رنگ و یک شکل باشند و از گلهای ظریف و کوچک تشکیل شده باشد. رنگهای سفید و سرخ در دسته گل عروس نماد عشق و پاکی هستند.
9- خوش آمدگویی به مهمانان 
یکی از مهمترین تشریفات عروسی آداب خوش آمد گویی زوج جوان به مهمانان است. در زمان حضور میهمانان در عروسی باید از آنها به خوبی استقبال شود و خانوادۀ عروس و داماد با احترام میهمانان را راهنمایی کنند. ورود عروس و داماد تنها کمی بعد از حضور میهمانان باید انجام پذیرد و نباید مدت زیادی طول بکشد.