بله برون

 

مراسم بله برون

بله برون بخش مهمی از مراحل عروسی سنتی ایرانی است که در تحقق پیمان زناشویی و پیوند دو خانواده اهمیت بسیاری دارد. این مجلس به قصد تعیین شرایط مادی و معنوی ازدواج و پذیرش تعهدات خانواده داماد نسبت به خانواده عروس است. از این رو، بله­ بُران در تحقق پیمان زناشویی و پیوند دو خانواده یا دو طایفه اهمیت بسیاری دارد.

زمان و مکان مراسم

زمان برگزاری مجلس بله برون پس از مراسم خواستگاری و پیش از مراسم سفره عقد می باشد. مراسم بله برون معمولاً در خانه پدر عروس برگزار می شود و جمعی از بزرگان و معتمدین خانواده عروس و داماد جهت صرف شیرینی و شام دعوت میشوند. (برآورد هزینه شام بله برون)در مراسم بله برون خانواده داماد به همراه چند نفر از ریش سفیدان و معتمدان فامیل  با در دست داشتن دو کله قند تزیین شده به خانه عروس میروند و این دو کله قند را در بقچه بله برون که مخصوص مراسم شب بله برون تزئین شده قرار می دهند.

نحوه برگزاری

در شب بله برون بخصوص بر سرِ تعهدات مادی و معنویداماد نسبت به عروس بحث می شود و در مورد مقدار مهریه و شیربها، و کم و زیاد بودن آن نقد یا نسیه بودن، و نیز درباره اسباب سرِ عقد، تأمین بعضی از هزینههای عروسی مانند میزان خرید طلا و جواهر، چگونگی برگزاری مراسم عقد و عروسی گفتگو و توافق می شود. پس از توافق فامیل عروس و داماد، معمولاً تعهدات بر روی دو نسخه کاغذ نوشته میشود و به امضای پدر داماد و پدر عروس و چند تن از سالخوردگان مجلس میرسد.

موارد لازم برای بله برون

اول گل

دوم پیشکش

سوم نشان

چهارم آلبوم

 

با دقت گل سفارش دهید

گل یکی از نمادهای زیبا و به یادماندنی­ در این مراسم است که نمایان­گر حُسن سلیقه و مهر و محبت آقای داماد و هم چنین توجه ویژه خانواده داماد به عروس و خانواده اوست. پس به جاست که در انتخاب آن دقت لازم به کار رود. . (سفارش سبد­ گل انگشتر‌نشان برای مراسم بله برون).

گل را تقدیم کنید

تمام مراحل خرید و انتخاب و سفارش یک دسته گل یا یک هدیه یک طرف و تقدیم کردن آن با تواضع و لبخند یک طرف ! این لحظه را کاملا حس کنید! باور کنید خانوم ها این صحنه ها را مثل فیلم های با سرعت پایین می بینند و میلیون ها بار تا آخر عمر تعریف می کنند. هنگام ورود به خانه عروس حتماً سبد گل را خودتان حمل کنید و آن رادر کمال متانت به عروس تقدیم کنید.

همه چیز رو کادو بگیرید

بسته بندی کادو های بله برون از نکات بسیار حساسی هستند که حتما باید به آن توجه ویژه داشته باشید. اگر هنوز به اهمیت آن پی نبرده اید کافی است عکس کادو های بله برون را در گوگل سرچ کنید تا انواع بسته بندی و تزیین کادو های بله برون را ببینید و ایده بگیرید و یا برای تهیه جعبه ها و پکیج از پیش تهیه شده بله برون با تشریفات پرنسس تماس بگیرید.

آداب بله برون

پس از یک پذیرایی مقدماتی، بر عهدۀ پدر یا بزرگ خانواده داماد است که باب گفتگو دربارۀ شرایط ازدواج را بگشاید. در این مورد بهتر است که پدر داماد مطلب کوتاهی را در رابطه با هر چه زودتر و بهتر سرگرفتن این پیوند با امید تداوم آن بیان کند و با احترام، شرایط پیشنهادی خانوادۀ عروس را از پدر عروس جویا شود. در این مرحله وظیفۀ بزرگ­ترها، افراد نکته ­دان و خوش سخن است که نقش خود را به خوبی ایفا کنند و نگذارند زمانی دراز به سکوت یا تعارف­های بیهوده بگذرد. در این هنگام بزرگ خاندان یا پدر عروس شرایطی را که در مشورت با مادر دختر، عروس و دیگر نزدیکان در نظر گرفته است با صراحت و بدون حاشیه مطرح می­کند. خانوادۀ عروس باید به خوبی آگاه باشند که این مرحله نه فقط از دیدگاه مادی، بلکه از منظر تمامی مسایل معنوی و خواسته­ های ویژه تأثیر بسزایی در آیندۀ زوج، به خصوص دخترشان خواهد داشت. به این دلیل باید توجه داشته باشند که نکته­ای را از قلم نیندازند

 

معمولا این موارد در بله برون معین می شوند:

تعیین مهریه
 اعلام میزان تقریبی جهیزیه عروس
مطرح کردن رسوم قدیمی مانند درخواست شیربها در صورت مرسوم بودن در خانواده عروس
تعیین دقیق وضعیت مسکن زوج و وضعیت شغل داماد
اجازه ادامه کار یا ادامه تحصیل عروس

تقاضای حق انتخاب مسکن، طلاق و کار برای دختر، در صورت مرسوم بودن در خانواده عروس
مطرح کردن آداب خانوادگی مانند امضای فهرست جهاز عروس از سوی داماد و بزرگ­تر او، در صورت مرسوم بودن در خانواده عروس
مشخص شدن زمان مراسم نامزدی در صورت پذیرش خانواده عروس و فاصله زمانی آن تا عقد و ازدواج
مشخص شدن دقیق زمان عقد و عروسی و همزمانی یا جدا بودن آن و جزییات این برنامه ها بحث خواهد شد. از قبل خودتان را آماده کنید.
تاریخ روز شیرینی خورون تعیین می شود.